Näytetään tekstit, joissa on tunniste talvi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste talvi. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 20. tammikuuta 2010

Käytöksestä (kanelipulla 2)

Kuinka ihmiset käyttäytyvät? Huomaan, että itsestänikin on tullut ilkeämpi, töykeämpi ja välinpitämätön. Ihan sama ehtiikö mummo bussiin, kunhan itse ehdin. Ihan sama miten oppilaat oppivat, kunhan minä saan antaa opetusta. Onneksi tiedostan käytöksen muutoksen: ilman muutosta en tiedä, pystyisinkö toimimaan niin tehokkaasti tässä yhteiskunnassa. Kassa ryöstää 50 santimia, jos vaan saa mahdollisuuden. Mikään ei toimi, en toimi sitten itsekään. Tavallaan se on niin, että ympäristö tekee kaltaisekseen. Silti minä hymyilen kassalle, sanon hyvää päivää tai iltaa, jos on ilta. Oikein piruillakseni käyttäydyn hyvin. Varmaan juttelisinkin heille, jos osaisin niin hyvin. Naururypyt silmäkulmissa, sanoin, että ikä alkaa painaa - latvian tytöt sanoivat, että ei se haittaa: niistä näkyy että olet ollut onnellinen.

No johan oli väite. Sitä päädyin pohtimaan. Olinko onnellinen? Olin. Olenko onnellinen? Olen. Minulla on kaikki, mitä ihminen tarvitsee - okei, voisko joku ilmoittautua poikaystävälistalle? - mutta työ, josta pidän; ympärillä ihmisiä, joiden kanssa viihdyn; joku odottamassa paluuta Suomeen; Laura, joka oksentaa isän autoon... Itse olen onneni tehnyt - suhtautunut helposti asioihin: stressaamatta töistä, ihmisistä, elämästä. Ja katsokaa, kaksikymmentä ja seitsemän vuotta täyttä elämää. Todellakin.

Niin mitä ympärillä. Tämä yhteiskunta on jakautunut. On he ja me. Kun olet sen toisen ryhmän kanssa, niin kuulet pahaa toisesta. Ja kun olet kaikkien kanssa yhdessä - elämä näyttää olevan hyvin - ollaan tässä kaikki ystäviä. Se vain näyttää. Mutta sitten kun toiset menevät, alkaa kuulua lauseita "Sekin tanssii kuin huora", "Mieshuora", "Sen kaverit kuuluu semmoiseen mafiaan", "Idiootteja ne, eihän ne tajua mistään mitään", "sellaisia 'ne' ovat: kuin koiria". Ole siinä sitten vakavalla naamalla. Tämän vuoksi virolaiset eivät kai pidä eteläisistä naapureistaan. Nuoleskelun kulttuuri on syvällä ja siihen törmää niin 50-vuotiaiden ikäluokassa, kuten myös 16-vuotiaiden keskuudessa. Ja mitä helvettiä, toisella puolella huonetta istuvaa tyttöä voi myös avoimesti kutsua "bitchiksi". Oh noes. No, eivät kaikki ihmiset ole semmoisia. Jotkut osaavat jopa käyttäytyä, ja toiset pitävät suunsa kiinni omista ajatuksistaan - kuten minä. Ei tulisi mieleenikään kirjoittaa tätä englanniksi :D

Mitä muuta? Tänään tapaan suomalaisen toimittajan, joka tekee juttua katoavasta latvian kansasta. Olen käynyt Helsingissä (vilkutivilkuti kaikki kivat) ja latvialaisessa uimahallissa sekä saunassa. Molemmat oli ihan mukavia: sauna jopa mielettömän hyvä kokemus! Lauantaina kai tulee Heikkilän bändi Riikaan ja johan me ollaan sovittu tyttöjen kanssa, että pitäähän se ihme nähdä. Pian Riiassa myös Suvi ja toivottavasti talvilomaviikollaan eräät Helsingin hurjapäät. Lupaan pitää keskiviikon tai perjantain vapaana, jos täällä on talvilomalaisia - siis sunnuntain lisäksi :)

Ainiin, miksi kanelipulla 2? No Kanelipulla on täällä niin hyvää, että jopa lähikaupasta saa paikanpäällä leivottua kanelipullaa, joka on vielä lämmin ja ihana! Mutta nyt, meikkiä naamaan, ettei telkkarissa kiillä. Laitan tietoa tulemaan, milloin ja missä jos ja kun.

maanantai 14. joulukuuta 2009

Kanelipulla

Noniin,

Naapurikorttelin konditoria tekee maailman parhaat kanelipullat. Katsokaa! Pulla maksaa - 35 santimia. Eli n. 50 senttiä. Kuukotava. <3

Mitä muuta? Jouluohjelmaa saatavilla seuraavissa paikoissa - Etnograafinen ulkoilmamuseo sekä Keskustori. Sinne muuten ollaan menossa, tytskit kun tuutte.

sunnuntai 13. joulukuuta 2009

Aakkoset Riiassa

A - Andrejsala, on alue jossa ennen oli parhaat bileet. Nyt siellä ei ole mitään. Paitsi hienot puitteet uuden vuoden juhlille.
Ā - Āboli. Omenat on muuten täällä yllättävän hyviä!
B - Brunssit. Kotona on parasta tehdä pannukakkuja ja Metakafessa on myös maailman mahtavin viikonloppubrunssi.
C - Couchsurferit on ihan hulluja täällä.
Č - Čakls. No täytyy olla uuttera, ainakin minä olen kun töitä teen...
D - Dzirnavu ielalla sijaitsee ainakin kaksi parasta baaria: Enriko ja Stacijas Robeza.
E - Erityiset puistokävelyt. Nämä puistot täällä on oikein leppoisia ja mukavia. Varsinkin nyt kun lumi on satanut.
Ē - Ēnas. Varjot ja valot, miten ne taittuu eri asuinalueilla, eri aikaan päivästä. Eri-ikäisissä taloissa.
F - Fabrika. Se on ravintola parin korttelin päästä kotoa. Sieltä saa hyvää ruokaa.
G - Emila Gustava. NAMI NAMI NAMI.
Ģ - Ģikši - yksi mukavimmista paikoista Latviassa.
H - Hansabuss, jolla pääsee kivasti Tallinnaan ja Tallinnasta (se ottaa myös kyytiin D-terminaalista, eli Tallinkin laivoilta...)
I - Ieriku iela. Se on mystinen paikka, jossa olen odottanut kerran bussia kauan ja oli jännää. Sijaitsee hiukan kauempana keskustasta.
Ī - īpašs - kun joku on tärkeä. Niin kuin on.
K - Koti. Terbatas ielalla.
Ķ - Ķengarags. Paikka jossa asuu paljon ihmisiä, joista osa on ihan mukavia ja jossa olen käynyt tänä vuonna ensimmäisen kerran.
L - Ligat, Lasmat, Lienet - no paljon mukavia tyttöjä täällä, jotka alkavat L-kirjaimella. Liga tulee Ligosta, joka on Juhannuksen (Jaanin) seuraava päivä.
Ļ - Ļoti ilgi on aika jonka haluan viettää Riiassa.
M - Mysteeriset asiat, joita Riiassa tapahtuu. Näistä joskus lisää.
N - Nakts. Yölläkin tapahtuu paljon niitä mystisiä asioita.
Ņ - Ņujorka - on paikka jonne menen kunhan säästän rahaa.
O - Opera. Ihan mielettömän hieno paikka ja hyvätasoisia esityksiä.
P - Puisi. No pojatkin on ihan mukavia.
Q - (--.-) Rationaaliluvut. Rajattomuus. Tuntuu siltä, että on ja ei kuitenkaan ole.
R - Rigas Satiksme. Auttaa, kun haluaa päästä pois pienistä piireistä, esim. Kengaragsiin, Lidoon luistelemaan tai Mezaparksiin eläimiä katsomaan.
S - Svetdiena. Sunnuntai, joka on ainut vapaapäivä viikossa.
Š - Šodien, eli tänään on viikon tärkein päivä.
T - Tiistaitapaamiset, jotka tuntuvat määrittävän viikkoa aika hyvin.
U - United Intimacy, teatteriseurue, joka tekee äärimmäisen tasokasta nykyteatteria/tanssia/ohjelmaa.
Ū - Ūdens, sitä ilman ei elä. Ja kesällä se vasta onkin mukavaa mennä lillumaan siihen. Tosin saattaa olla, että Daugavassa, Väinäjoessa, ei uida aikoihin.
V - Vecriga. Vanhakaupunki.
(W - Wilco, joka laulaa Impossible Germany.)
Z - Tänne mennään kunhan lunta tulee tarpeeksi.
Ž - žvadzēt on ääni joka kuuluu, kun tontut vilisee ikkunan takana!

tiistai 3. helmikuuta 2009

Suosituksia

Koska elän hektistä elämää, haluan vain suositella paria asiaa, enkä tilittää enempää.

1) Vielä kun ehditte, käykäätten hakemassa Marian konditorian runebergintorttu. Aivan mahtava maku ja sopiva kokokin.

2) Saran uusin levy, jonka ostin levyalesta, toi mieleen paljon vanhoja aikoja. Ja se levy on muuten hyvä ja Sara on keikalla Femma-gaalassa Nosturissa 27.2. Olen menossa sinne ja mukaankin saa lähteä. KSK.

3) Aurinkoinen päivä on kiva viettää välituntivalvonnassa. Rauhallinen ilta taas rauhassa kuunnellen hyvää musiikkia.

4) Yrtsillä on parhaat uima-ajat iltapäivällä n.14:00 aikaan ja aika myöhään illalla on toinen hyvä hetki.

5) Tukholmaan kaikki. Meidän hyttiinkin mahtuu vielä 2 ihmistä. (Lähtö 15pvä, hinta alle 20eur).

tiistai 30. joulukuuta 2008

Viimeinen

Näin taas yksi vuosi meni loppuun. Viimeisen päivän tuhlaan töihin ja illalla siirryn itäisempään Helsinkiin ihanaan 70-luvun arkkitehtuurikaupunginosaan.

Tärkeitä asioita vuodessa 2008 ovat olleet valmistuminen, "hoitoonpääsy" eli oikean lääkityksen ja hoitosuunnitelman hankkinen sekä mukavien ihmisten tapaaminen.

Ensivuodelle luvassa on ainakin keikkoja, Baltiaa, työtä (jo 2.1.)... Toivottavasti myös vanhoja ja uusia ystäviä!

Haluankin siis toivottaa aina vain parempaa Uutta Vuotta, olkoon se valoisa ja antoisa!

torstai 25. joulukuuta 2008

Jouluntoivotus

Tänään, varsinaisena joulupäivänä, haluan vasta toivottaa armorikastakin joulua kaikille, joille se jotain merkitsee. Savon joulu on ollut rauhallinen, kaunis - puut tykkylumisia, jääriite järven pinnalla, aurinkoa aattopäivänä ja kynttilöitä lumisessa maisemassa - myös Albertin haudalla.

Tämä joulu päättyy huomenna työvuoroon Helsingin Ruoholahdessa: tätä ennen olen kuitenkin tehnyt monia asioita:

21.12. Nauttinut äidin kuoron joulukonsertista, laulanut joululauluja, osallistunut ensimmäiseen jouluateriaan.
22.12. Ostanut jouluruokaa, kaatanut kuusia, saunonut.
23.12. Hoitanut vakuutusasioita, vienyt mummon kahville kahvilaan, tarjonnut jouluruokaa intissä kiinni olevalle pikkuveljelle, tavannut hyvän ystävän pitkästä aikaa, saunonut, laulanut.
24.12. Mennyt isän kotiin siivoamaan, koristelemaan kuusen, vaihtamaan lakanoita, valmistamaan jouluateriaa, avannut lahjoja, laulanut joululauluja, muistanut hautausmaalla tänä vuonna kuolleita sukulaisia ja myös aiemmin edesmenneitä, lähettänyt jouluterveiset hyville ystäville.
25.12. Katsonut lahjaelokuvia, pelannut SingStaria, pelannut lautapelejä siskojen ja äidin kanssa, katsonut Antin kanssa piirrettyjä (Pingua, Myyrää, Ellan ja Aleksin musavideoita). Saunonut.


Huomenna, 26.12., juna lähtee kohti Helsinkiä 8:36. Olen perillä noin 13:00. Tämän jälkeen suoriudun suoraan töihin, ja olen siellä niin kauan kuin tarvitsee.

Viikonloppuna saan vieraita Latviasta ja teen myös töitä.

Ensi viikolla teen töitä joka päivä - paitsi 1.1. Toivottavasti kaikki sujuu siis hyvin, enkä tule kipeäksi kesken kaiken.

lauantai 20. joulukuuta 2008

Elämä on kunkku (ja se hyvält tuntuu?)

Nooh, Siirsin itteni siivoomaan toista asuntoo.

Sampsa on intissä kii joulun. Ja muutenki koko suku jo hajoilee (vaikka on vasta 20.pvä)... Onneks työt alkaa 26.

Helsinkiin on jo hiukan ikävä, ja eilen oli vaikea mennä nukkumaan kun Albert ei tassutellut sanomaan hyvää yötä.

Täällä soi Ruudolf. Ja oon selkeesti vanhenemassa, paitsi että mua naurattaa pieruhuumori vieläkin :D

perjantai 21. marraskuuta 2008

Viikonlopuksi...

...jonnekin muualle kuin Helsinkiin.

Aion olla noin viikon teillä tietymättömillä, samoilla metsässä, ryöstää sienisaaliit ja lopulta nukahtaa pianon ja tietokoneen väliin - parhaille ystäville ei muuta voikaan antaa kuin loputtomat päivät yhdessä. Vierailen toki myös isovanhemmillani (sic! herrat n ja j ovat jo poistuneet keskuudestamme, mutta ei se estä vierailua). Ja syön suklaata ja juon kokakolaa, eli koksua, Laku-Nakin kanssa. Ei baareja, ei yhtään hermoilevaa kiireihmistä kotona, ei loskapaskaa vaan ehkä jopa ihan oikea talvi.