Kuinka ihmiset käyttäytyvät? Huomaan, että itsestänikin on tullut ilkeämpi, töykeämpi ja välinpitämätön. Ihan sama ehtiikö mummo bussiin, kunhan itse ehdin. Ihan sama miten oppilaat oppivat, kunhan minä saan antaa opetusta. Onneksi tiedostan käytöksen muutoksen: ilman muutosta en tiedä, pystyisinkö toimimaan niin tehokkaasti tässä yhteiskunnassa. Kassa ryöstää 50 santimia, jos vaan saa mahdollisuuden. Mikään ei toimi, en toimi sitten itsekään. Tavallaan se on niin, että ympäristö tekee kaltaisekseen. Silti minä hymyilen kassalle, sanon hyvää päivää tai iltaa, jos on ilta. Oikein piruillakseni käyttäydyn hyvin. Varmaan juttelisinkin heille, jos osaisin niin hyvin. Naururypyt silmäkulmissa, sanoin, että ikä alkaa painaa - latvian tytöt sanoivat, että ei se haittaa: niistä näkyy että olet ollut onnellinen.
No johan oli väite. Sitä päädyin pohtimaan. Olinko onnellinen? Olin. Olenko onnellinen? Olen. Minulla on kaikki, mitä ihminen tarvitsee - okei, voisko joku ilmoittautua poikaystävälistalle? - mutta työ, josta pidän; ympärillä ihmisiä, joiden kanssa viihdyn; joku odottamassa paluuta Suomeen; Laura, joka oksentaa isän autoon... Itse olen onneni tehnyt - suhtautunut helposti asioihin: stressaamatta töistä, ihmisistä, elämästä. Ja katsokaa, kaksikymmentä ja seitsemän vuotta täyttä elämää. Todellakin.
Niin mitä ympärillä. Tämä yhteiskunta on jakautunut. On he ja me. Kun olet sen toisen ryhmän kanssa, niin kuulet pahaa toisesta. Ja kun olet kaikkien kanssa yhdessä - elämä näyttää olevan hyvin - ollaan tässä kaikki ystäviä. Se vain näyttää. Mutta sitten kun toiset menevät, alkaa kuulua lauseita "Sekin tanssii kuin huora", "Mieshuora", "Sen kaverit kuuluu semmoiseen mafiaan", "Idiootteja ne, eihän ne tajua mistään mitään", "sellaisia 'ne' ovat: kuin koiria". Ole siinä sitten vakavalla naamalla. Tämän vuoksi virolaiset eivät kai pidä eteläisistä naapureistaan. Nuoleskelun kulttuuri on syvällä ja siihen törmää niin 50-vuotiaiden ikäluokassa, kuten myös 16-vuotiaiden keskuudessa. Ja mitä helvettiä, toisella puolella huonetta istuvaa tyttöä voi myös avoimesti kutsua "bitchiksi". Oh noes. No, eivät kaikki ihmiset ole semmoisia. Jotkut osaavat jopa käyttäytyä, ja toiset pitävät suunsa kiinni omista ajatuksistaan - kuten minä. Ei tulisi mieleenikään kirjoittaa tätä englanniksi :D
Mitä muuta? Tänään tapaan suomalaisen toimittajan, joka tekee juttua katoavasta latvian kansasta. Olen käynyt Helsingissä (vilkutivilkuti kaikki kivat) ja latvialaisessa uimahallissa sekä saunassa. Molemmat oli ihan mukavia: sauna jopa mielettömän hyvä kokemus! Lauantaina kai tulee Heikkilän bändi Riikaan ja johan me ollaan sovittu tyttöjen kanssa, että pitäähän se ihme nähdä. Pian Riiassa myös Suvi ja toivottavasti talvilomaviikollaan eräät Helsingin hurjapäät. Lupaan pitää keskiviikon tai perjantain vapaana, jos täällä on talvilomalaisia - siis sunnuntain lisäksi :)
Ainiin, miksi kanelipulla 2? No Kanelipulla on täällä niin hyvää, että jopa lähikaupasta saa paikanpäällä leivottua kanelipullaa, joka on vielä lämmin ja ihana! Mutta nyt, meikkiä naamaan, ettei telkkarissa kiillä. Laitan tietoa tulemaan, milloin ja missä jos ja kun.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sauna. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sauna. Näytä kaikki tekstit
keskiviikko 20. tammikuuta 2010
keskiviikko 28. lokakuuta 2009
Pitkästä aikaa
Nyt olen valmis. Syksy on mennyt nopeasti töitä tehden ja siitä myöskin nauttien. Samaan aikaan olen projektina pitänyt uuden työn hankkimista. Viime kuun puolivälissä sain puhelun Tallinnasta, työkyselyni erääseen firmaan tuotti tulosta ja minut pyydettiin haastatteluun, ilman että lähetin edes työhakemusta. Työ tärppäsi ja huomenna matkustan etelään erääseen rakkaaseen kaupunkiin: pakkaukset ovat tehtynä ja nyt odotan vain autoa. Riika odottaa minua synkkänä, mutta kamalan kauniina. Oma asunto on kaverin oma, mutta vuokralla ainakin nyt vuoden.
Tässä välissä ehti tapahtua myös muuta. Rakas mummoni, Kyllikki, siirtyi ajasta ikuisuuteen jo menneiden rakkaiden joukkoon. Hautajaiset ovat puolentoista viikon päästä, ja silloin on ensimmäinen käyntini Riiasta Savoon.
Viime viikonlopun vietin poissa Suomesta, Berliinissä Annetten luona. Söin hyviä falafelejä ja ranskalaista ruokaa, join viiniä ja olutta. Lopulta piti palata mahdottoman hienosta kaupungista taas yhteen kauniiseen sateisen harmaaseen Helsinkiin. Tämä on viimeinen iltani Helsingissä ja aion sen tuhlata saunomiseen ja oluelle. Huomenna elämässä on taas jotain uutta jännittävää ja lopulta näkyy taas uusi aika. Kaikille muistutuksena, että asiat voivat olla jännempiä ja positiivisempia kun itse antaa positiivisuuden tulla paikalle. Tämä on kaikki mitä opin viime viikonloppuna Berliinissä.
Tässä välissä ehti tapahtua myös muuta. Rakas mummoni, Kyllikki, siirtyi ajasta ikuisuuteen jo menneiden rakkaiden joukkoon. Hautajaiset ovat puolentoista viikon päästä, ja silloin on ensimmäinen käyntini Riiasta Savoon.
Viime viikonlopun vietin poissa Suomesta, Berliinissä Annetten luona. Söin hyviä falafelejä ja ranskalaista ruokaa, join viiniä ja olutta. Lopulta piti palata mahdottoman hienosta kaupungista taas yhteen kauniiseen sateisen harmaaseen Helsinkiin. Tämä on viimeinen iltani Helsingissä ja aion sen tuhlata saunomiseen ja oluelle. Huomenna elämässä on taas jotain uutta jännittävää ja lopulta näkyy taas uusi aika. Kaikille muistutuksena, että asiat voivat olla jännempiä ja positiivisempia kun itse antaa positiivisuuden tulla paikalle. Tämä on kaikki mitä opin viime viikonloppuna Berliinissä.
tiistai 3. helmikuuta 2009
Suosituksia
Koska elän hektistä elämää, haluan vain suositella paria asiaa, enkä tilittää enempää.
1) Vielä kun ehditte, käykäätten hakemassa Marian konditorian runebergintorttu. Aivan mahtava maku ja sopiva kokokin.
2) Saran uusin levy, jonka ostin levyalesta, toi mieleen paljon vanhoja aikoja. Ja se levy on muuten hyvä ja Sara on keikalla Femma-gaalassa Nosturissa 27.2. Olen menossa sinne ja mukaankin saa lähteä. KSK.
3) Aurinkoinen päivä on kiva viettää välituntivalvonnassa. Rauhallinen ilta taas rauhassa kuunnellen hyvää musiikkia.
4) Yrtsillä on parhaat uima-ajat iltapäivällä n.14:00 aikaan ja aika myöhään illalla on toinen hyvä hetki.
5) Tukholmaan kaikki. Meidän hyttiinkin mahtuu vielä 2 ihmistä. (Lähtö 15pvä, hinta alle 20eur).
1) Vielä kun ehditte, käykäätten hakemassa Marian konditorian runebergintorttu. Aivan mahtava maku ja sopiva kokokin.
2) Saran uusin levy, jonka ostin levyalesta, toi mieleen paljon vanhoja aikoja. Ja se levy on muuten hyvä ja Sara on keikalla Femma-gaalassa Nosturissa 27.2. Olen menossa sinne ja mukaankin saa lähteä. KSK.
3) Aurinkoinen päivä on kiva viettää välituntivalvonnassa. Rauhallinen ilta taas rauhassa kuunnellen hyvää musiikkia.
4) Yrtsillä on parhaat uima-ajat iltapäivällä n.14:00 aikaan ja aika myöhään illalla on toinen hyvä hetki.
5) Tukholmaan kaikki. Meidän hyttiinkin mahtuu vielä 2 ihmistä. (Lähtö 15pvä, hinta alle 20eur).
sunnuntai 7. joulukuuta 2008
Väsymys
Oon väsynyt, huonovointinen, kivulias ja ärsyyntynyt.
Joten toteanpa että perjantaina oli kiva käydä Tavastialla Margen kanssa - ja tässä tulos (vas. Marge).
Teemana oli -10-vuotta ja aika hyvin onnistuttiin olemaan teinimpiä kuin teininä. Tosin Marge löysi itsestään kulttuurintutkijan ja meitsi rockpoliisin. Sellainen CMX-keikka Tavastialla sitten. Tuttujakin nähtiin: Sonja oli siellä jonkin ulkkiksen kanssa.
Lauantaina eli eilen herättiin myöhään, päätin kysyä kämppiksiltä (Hane ja Sumpe oli kotona) josko ne haluis lähteä syömään. Äänestettiin italialaista ja varattiin pöytä La Famigliasta neljäks. Söin pinaattikastikkeella lohta ja sinappiperunoita, alkuruuaks vihersalaatin ja jälkiruuaks vielä juustokakkua. Juomana valkoviiniä. Myöhemmin illalla saunottiin Arlassa Sumpen kanssa, kävin moikkaamassa Pasificossa couchsurfereita ja lopulta pääsin varsinaiseen juhlintaan Tiinalle juomaan pari lasia skumppaa. Tiinalta vielä Bellyyn, jossa tanssattiin kolmisen tuntia. Onneks pääsin kotiin, tosin laskari yllätti ja olin äärimmäisen ilkeällä päällä jo silloin (kuten nytkin vielä).
Tänään ahdistuin Ofeliassa, ajoin raitiovaunuilla paikkoihin joissa en ole aikoihin käynyt ja lopulta nukuin päiväunet. Nyt tekis mieli pyytää anteeksi niiltä, joita kohtaan mielenhäiriö on ollut asiattomin.
Joten toteanpa että perjantaina oli kiva käydä Tavastialla Margen kanssa - ja tässä tulos (vas. Marge).
Teemana oli -10-vuotta ja aika hyvin onnistuttiin olemaan teinimpiä kuin teininä. Tosin Marge löysi itsestään kulttuurintutkijan ja meitsi rockpoliisin. Sellainen CMX-keikka Tavastialla sitten. Tuttujakin nähtiin: Sonja oli siellä jonkin ulkkiksen kanssa.Lauantaina eli eilen herättiin myöhään, päätin kysyä kämppiksiltä (Hane ja Sumpe oli kotona) josko ne haluis lähteä syömään. Äänestettiin italialaista ja varattiin pöytä La Famigliasta neljäks. Söin pinaattikastikkeella lohta ja sinappiperunoita, alkuruuaks vihersalaatin ja jälkiruuaks vielä juustokakkua. Juomana valkoviiniä. Myöhemmin illalla saunottiin Arlassa Sumpen kanssa, kävin moikkaamassa Pasificossa couchsurfereita ja lopulta pääsin varsinaiseen juhlintaan Tiinalle juomaan pari lasia skumppaa. Tiinalta vielä Bellyyn, jossa tanssattiin kolmisen tuntia. Onneks pääsin kotiin, tosin laskari yllätti ja olin äärimmäisen ilkeällä päällä jo silloin (kuten nytkin vielä).
Tänään ahdistuin Ofeliassa, ajoin raitiovaunuilla paikkoihin joissa en ole aikoihin käynyt ja lopulta nukuin päiväunet. Nyt tekis mieli pyytää anteeksi niiltä, joita kohtaan mielenhäiriö on ollut asiattomin.
tiistai 25. marraskuuta 2008
Lomailua
Sattui sitten melkein pahemminkin lomalla. Pikkusisko ajoi puuhun ja selvisimme kyydissäolijat pelkin pienin vaurioin. Lomalla oli kuitenkin hauskaa, koska a) Laku-Nakki on niin kiva, b) SingStar on mukava peli, c) saunan saa lämpimäksi kun haluaa ja d) kerrankin oli lepposa meininki. Johtuiko sitten kolarista vai mistä? Auto on sitten korjauskunnossa, lunastukseen asti ei mennyt.
Mitä nyt? Huomenna ja torstaina ohjelmassa ovat työnhakurumbat ja perjantaina viihdytän tätiä kaupungissa. Lauantaina Katja tulee Helsinkiin ja sunnuntai menkööt ihan leppoisissa merkeissä.
Mitä nyt? Huomenna ja torstaina ohjelmassa ovat työnhakurumbat ja perjantaina viihdytän tätiä kaupungissa. Lauantaina Katja tulee Helsinkiin ja sunnuntai menkööt ihan leppoisissa merkeissä.
maanantai 21. heinäkuuta 2008
Musiikkia ja kuviokelluntaa
Vietin viikonlopun Savossa. Piti mennä virkistäytymään, mutta kuinkas ollakaan vauhtia oli päällä enemmän kuin sallittu määrä. Perjantaina lähdin jo duunista aiemmin, kahdeltatoista, että ehtisin Jyväskylään menevään junaan. Aioin vaihtaa matkan varrella Ankan ja Antsan autokyytiin kohti Varkautta. Kunnes oltiin perillä, oltiin jo puhuttu mielenterveysongelmista ja vauvanhoidosta. Antsan kanssa käytiin myös Pieksämäellä ostamassa viinereitä Moilasen leipomolta.
Vietimme rattoisan koti-illan. Tekemättä mitään.
Launtai oli syy siirtää itsensä Savoon. Papan hautajaisissa toukokuussa päätimme, että seuraavan kerran tapaamme positiivisimmissa merkeissä - ihan huviksemme ja hyvällä mielellä. Seuraava kerta tuli jo tosin viikko sitten, kun suurin osa serkuistani saattoi sedän haudan lepoon.
Joka tapauksessa, Haksu-mummo tuli yllätyskäynnille Anja-tädin kanssa jo puolenpäivän aikaan, kun äiskällä oli nimipäivät. Tätä ennen oltiin Ankan kanssa kierretty jo Varkauden vaatekauppoja ja kirppiksiä. Löysin aivan mahtavan mekon ja euron kengät kirppikseltä. Alkosta ostettiin äiskälle valkkaria lahjaksi.
Jo kohta kolmen jälkeen pikavierailin Lehoskin-mummolassa ja jatkoin Ankan, Antsan ja Lakun kanssa Joroisiin serkkujuhliin, jossa oli paaaaaljon sukulaisia. Juotiin, juoruttiin, syötiin, saunottiin ja uitiin. Pikkuveli-Kiksa tuli ekan kerran intistä käymään lomalla ja piti sitäkin juhlistaa. Kuviokelluttiin serkun tyttöjen kanssa aavalla järvellä ja saunottiin kummiserkun kanssa. Yhdeksän aikaan Kiksa sai hyvän idean: pitää päästä puustockiin! Finanssi- ja kyytiasiat hoiti sampsa ja L kyyditsi Kiksan ja minut Puustockiin juuri parahiksi nostalgisoimaan YUP -orkesterilla. Ja kyllä - tokavikana kajahti ilmoille Minä olen myyrä! YUP soitti yllättävän hyvin, eikä yhtään väsyneesti. Kaljatauon ja Honey B ja T Bone -duon jälkeen soitti virkeästi myös teiniaikojen idolit: CMX. Tuli hittibiisejä (Minne paha haudattiin, Kultanaamio ja jee myös Vallat ja väet). Eturivin tytöt pitivät Yrjänää yhä jumalana, siihen malliin taltioitui kuvaa digikameralle. Toisaalta, oli hassua nähdä Rasio muuallakin kuin Loosen baaritiskillä. Kiitos siis siitä, kamalan hyvä mieli tuli.
Hanoi Rocks soitti joko väsyneesti, tai yleisö oli paska. Tulihan sieltä Tragedy ja kaikkea sellaista.
Kyyti tuli kotiin asti kolmen aikaan ja uni melkein heti. Heräsin kahdesti Antsan itkuun, mutta sitten viimeistään kymmeneltä kokonaan. Vein Pauliinan ensiapuun, jotain se oli tehnyt pelissään. Ja muuten väsyneenä syötiin Ruisfeastia ja lopulta junaan kohti Helsinkiä. Neljän tunnin matka sujui nukkuen melkein kokoajan. Kävelin kotiin ja kaaduin kuolleena sänkyyn yhden aikaan.
Tänään tein töitäkin ja salaattia töiden jälkeen. Olin saanut sähköpostia, jotta pääsen bloggaajaksi Flowhin. Siitä sitten varmaan lisää siellä toisessa blogissa!
Vietimme rattoisan koti-illan. Tekemättä mitään.
Launtai oli syy siirtää itsensä Savoon. Papan hautajaisissa toukokuussa päätimme, että seuraavan kerran tapaamme positiivisimmissa merkeissä - ihan huviksemme ja hyvällä mielellä. Seuraava kerta tuli jo tosin viikko sitten, kun suurin osa serkuistani saattoi sedän haudan lepoon.
Joka tapauksessa, Haksu-mummo tuli yllätyskäynnille Anja-tädin kanssa jo puolenpäivän aikaan, kun äiskällä oli nimipäivät. Tätä ennen oltiin Ankan kanssa kierretty jo Varkauden vaatekauppoja ja kirppiksiä. Löysin aivan mahtavan mekon ja euron kengät kirppikseltä. Alkosta ostettiin äiskälle valkkaria lahjaksi.
Jo kohta kolmen jälkeen pikavierailin Lehoskin-mummolassa ja jatkoin Ankan, Antsan ja Lakun kanssa Joroisiin serkkujuhliin, jossa oli paaaaaljon sukulaisia. Juotiin, juoruttiin, syötiin, saunottiin ja uitiin. Pikkuveli-Kiksa tuli ekan kerran intistä käymään lomalla ja piti sitäkin juhlistaa. Kuviokelluttiin serkun tyttöjen kanssa aavalla järvellä ja saunottiin kummiserkun kanssa. Yhdeksän aikaan Kiksa sai hyvän idean: pitää päästä puustockiin! Finanssi- ja kyytiasiat hoiti sampsa ja L kyyditsi Kiksan ja minut Puustockiin juuri parahiksi nostalgisoimaan YUP -orkesterilla. Ja kyllä - tokavikana kajahti ilmoille Minä olen myyrä! YUP soitti yllättävän hyvin, eikä yhtään väsyneesti. Kaljatauon ja Honey B ja T Bone -duon jälkeen soitti virkeästi myös teiniaikojen idolit: CMX. Tuli hittibiisejä (Minne paha haudattiin, Kultanaamio ja jee myös Vallat ja väet). Eturivin tytöt pitivät Yrjänää yhä jumalana, siihen malliin taltioitui kuvaa digikameralle. Toisaalta, oli hassua nähdä Rasio muuallakin kuin Loosen baaritiskillä. Kiitos siis siitä, kamalan hyvä mieli tuli.
Hanoi Rocks soitti joko väsyneesti, tai yleisö oli paska. Tulihan sieltä Tragedy ja kaikkea sellaista.
Kyyti tuli kotiin asti kolmen aikaan ja uni melkein heti. Heräsin kahdesti Antsan itkuun, mutta sitten viimeistään kymmeneltä kokonaan. Vein Pauliinan ensiapuun, jotain se oli tehnyt pelissään. Ja muuten väsyneenä syötiin Ruisfeastia ja lopulta junaan kohti Helsinkiä. Neljän tunnin matka sujui nukkuen melkein kokoajan. Kävelin kotiin ja kaaduin kuolleena sänkyyn yhden aikaan.
Tänään tein töitäkin ja salaattia töiden jälkeen. Olin saanut sähköpostia, jotta pääsen bloggaajaksi Flowhin. Siitä sitten varmaan lisää siellä toisessa blogissa!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
